Powered by Blogger.

Pegang Kotak Hati


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
selamat sejahtera ke atas semua.


Dah puas pegang?
Pegang apa?

Selama nih aku cium tangan mak, bukannnya dengan hati kosong.
Peluk abah, dengan harapan Abah peluk lagi erat daripada aku. Alhamdulillah.
Along dulu garang bukan main, takut aku. Dekat-dekat nak kahwin tahun depan, ermm..ok ar kot.
Teringin nk cium dahi adik abang, tapi segan. Alahai. Nasib baik diorang dua tak tau blog aku nih.

Aku pergi balik dari rumah ke universiti 4 jam perjalanan, bukannya takde tujuan.
Jumpa dengan kawan-kawan yang macam-macam punya perangai, langsung tidak untuk pergunakan diorang.
Baru kawan-kawan, pensyarah?
MashaAllah, lagi hebat penangan perangai-perangai mereka yang lagi macam-macam.

"Kau belum masuk alam pekerjaan, ini kau kata sibuk? Banyak lagi manusia kau tak jumpa!"

Pernah dulu, takuk kegenangan hati ditenangkan oleh si dia. Langsung, tidak fikir itu dosa.
Gembira, tenang, relaks. Aku hairan, kenapa dengan dia aku jadi camtu?
Sampai satu tahap, aku cuma boleh katakan:

"Aku ada hati untuk ambil berat tentang dia, tapi aku ada 'sempadan' untuk tidak cintakan dia lagi"
Sempadan apa nih weh?
Muhammad s.a.w, lebih cintakan aku, keluarga, kawan-kawan dan umat manusia yang lain.
Aku skema, tengok video nih ---> Muhammad cintakan umatnya

Bersyukur, aku sedar.
Tapi, mesti ada tapi (ada 'seorang' yang tak suka dengan perkataan nih).
Keluarga aku sedar tak?
Kawan-kawan aku sedar tak?
dan dia, dah sedar tak?



KRITIK | SENTIASA


Niat bukan nak mengomel, tapi engkau sedar tak?
Hidup nih tak boleh lari daripada Pak Cik Kritik. Setia dengan diri, dekat dengan diri.
Lagi dekat daripada baju seluar yang kau pakai.
Lagi lagi dekat daripada kulit pada badan.
Tapi tak la sedekat Allah dengan hambaNya atau malaikat pencatit amalan 24 jam. Hanya Allah Yang Tahu.

Si pemimpin mahu bina Menara Baru.
A: membazir giler, ramai lagi rakyat miskin. Baik belanjakan ke situ lagi paedah ler!
B: Saya sokong, ia boleh jana ekonomi negara kita tau. Korg tau apa? Tanya dak2 civil.

Si lelaki sibuk bercintun
A: Dia tak takut Allah, tak rasa ke yg tuh dosa besar??
B: Ya Allah, doakan dia supaya menyedari cintaMu, hidayahMu lebih berharga dr semua itu ya Allah.

Si budak selalu score dalam kelas
A: Ah, menipu je kijo. Dapat ar engkau markah tinggi. Pastu menunjuk-nunjuk.
B : Tak, dia memang genius. Tak, dia memang rajin.

Si '_______'
A: Apa la, btau ar awal-awal..susahkan kite jek uat keje banyak2. dh ar tak tau nk buat.
B: Mangkuk, yang ko x gi kelas apsal? Ko dah x faham, kenapa tak tanya?


Manusia sentiasa memberi respon pada sekeliling, samada dengar, baca, tengok.
Tapi tak sedar samada kritikan itu betul atau tidak.
Tidak kisah cukup anggota atau tak, normal atau tak.
Hidup tak habis-habis nak kritik orang lain, bukan diri sendiri.
Hidup tak habis-habis nak merungut, sebab tak nak buat.



PEGANG | KOTAK HATI





Pegang kotak pensel itu boleh, pegang mouse ini boleh, pegang buku itu boleh. Boleh dialih-alih.
Hati?
Kotak hati kat mana?
Nak letak kat mana?

"Aku tengah gembira nih, aku nak rasa sedih pulak ar." ---> Gilaman.

"O Allah, how can I hold this feeling with my bare hand?" ---> Mengharap sesuatu drp Allah.

Banyak sudah, benda-benda yang aku boleh pegang, baling, letak, tenyeh, sentuh.
Fizikal menyentuh fizikal, dan hati merangsang fizikal untuk membuat sesuatu.

Takkan aku kena tolak dia bersembahyang kat surau?
Takkan aku kena cubit dia sebab tak ikut cakap aku?
Takkan aku kena paksa dia yang tak faham-faham couple itu haram, couple islamik itu tiada?


SO? | JADI?



Aku tak boleh pegang kotak hati aku.
Aku akan rasa apa yang patut aku rasa terhadap sekeliling.
Dan aku tak boleh pegang kotak hati siapa-siapa.
Walau anda setia (kononnya) pd dia, hakikatnya Allah boleh tarik rasa setia itu bila-bila.
Sudah la cara 'setia' itu tidak betul, masih mengharap berkat?

Apa yang aku rasa dalam nih hati, aku kena masukkan dalam hati dia.
Aku hamba, dia juga hamba.
Aku rasa diri ini hamba, tapi mengapa tidak dia?

Bagaimana?
Cuba kempen-kempen nih.
Kempen "Let start the conversation"
Kempen "Ikat hati"
Kempen "Fikrah Islamiah"
Kempen "Tegur-menegur bebaik"
Kempen "Jangan pandang serong kat orang lain"
macam-macam lagi la.

Semua itu dakwah, menyeru kepada kebaikan, melarang kepada keburukan.
Tak sedar eh kau pernah berdakwah?
Itu antara tanggungjawab orang islam.
Satu sahaja nasihat, jangan jemu. Jangan putus asa. Engkau Boleh!

Nak berubah? Jangan tunggu sem depan, sekarang der.

Read more...

Kambing, lidi & kertas lubang-lubang




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Merenung, sambil menghembus nafas.
toleh kanan, toleh kiri.
scroll mouse atas dan bawah.
tuka posisi duduk jap. kurang selesa.
Eh eh, masih bernafas? Selepas empat perlakuan tadi?
Alhamdulillah, kita semua masih bertuah.

Hari itu,aku hampir-hampir terlupa.
Kalau aku ada seluar jeans, mahal mana or suka mana aku pakai...tapi kalau aku takde kaki, mana aku nak sarung? Kaki orang lain yang bakal sarung, kalau kaki palsu pun, takkan sama rasa 'kaki' nih... termasuk juga kain pelekat cap gajah yang selesa itu pun.

Kalau aku ada jam lak, tak kisah ar branded or 'cekai', TAG HEUER, G-SHOCK, cap RM10..tapi kalau aku takde tangan, camne ak nak guna? nak pakai? termasuk ar jam beli kat pasar malam mana-mana pun.

Haa..yang nih, sejak jadi kegemaran nih.
Katakanlah, aku dapat sebiji camera tahap pro pro pro...macam NIKON D3s or CANON 5DMKII...tambah lagi dengan lens macam2..gambar inshaAllah cun, macam orang ramai kata,'what you see is what you get' Tapi..kalau aku tiada biji mata nih, camne nak shoot gambar? mungkin jadi camni lak...

'what people describe, you just can imagine', nah.

Nasib baik masih ada otak yang proses kata-kata orang tadi. Tolonglah, bersyukur walaupun sedikit.


(55:34) Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?



HANYA SATU | FITRAH

Pernah terfikir?
Kita ada macam-macam jenis baju dan seluar, tapi ada satu baju je yg kita selalu pakai.
kita ada macam-macam buku, tapi ada satu juga yang selalu jadi rujukan.
kita ada tengok macam-macam webiste, macam biasa cuma satu je yang selalu singgah.
kita suka tengok banyak gambar, tapi ada satu je yang selalu terpahat di hati.

Apa lagi?
Kita banyak kawan ngan perangai macam-macam, tapi cuma si dia sahaja..yang selalu kita ingat.
Kita ada banyak la macam2, apa-apa yang kita ada..tapi, seperti biasa..cuma satu melekat di hati.

So, what's going on here?

Anda tak terfikir, tuhan itu cuma SATU..Allah s.w.t, tapi cuba cek hati kita...berapa kali kita beringat, yang perkara-perkara tadi Allah yang jadikan perasaan manusia begitu?

Kita, manusia..cuma mampu zahirkan perasaan ni cuma pada satu benda, di antara banyak-banyak tadi.
Tapi tidak Allah, Dia Maha Pengasih dan Penyayang. Berapa ramai manusia yang Dia sayang? Anda mampu?
Kenapa tidak kita betul-betul minat dua tiga benda,dua tiga manusia?
Kalau itu fitrah manusia, kenapa tidak rasakan kita cuma perlukan pada ALLAH yang SATU itu juga?
Masih tak terasa? Besar mana cinta atau sayang kita pada apa-apa dan siapa-siapa, cuma satu sahaja yang kita mampu balas.
Kenapa? Apalah sangat, nak dibandingkan..dengan cinta sayang Allah pada makhlukNya.
Masih cintakan manusia lebih dari segalanya? Fikir elok-elok.



KAMBING | LIDI | KERTAS LUBANG-LUBANG



Walaupun fitrah manusia, cuma minat pada satu-satu perkara...tak bermakna kita kena bersendirian.
Haa..tadi tentang cuma satu, kalau begitu kenapa kita tidak difitrahkan bersendirian...berseorangan?
Pening? Apsal lak?

Melayu, indah dengan macam-macam peribahasa.
Lidi sebatang, tidak mampu memberi manfaat yang besar. Barangkali cuma jadi penunjuk al-quran, tanda buku, cucuk kawan.
Lihat penyapu, lidi yang banyak. Ada ke orang sapu sampah ngan hanya sebatang lidi?
Kuat, susah nak patahkan apabila lidi disusun banyak-banyak, boleh sapu kawasan yang lebih besar.

"Bro, sekarang guna vakum la"
Cuba kamu kaitkan sebuah vakum dengan semangat perpaduan? Boleh?


Kertas?
Pertama kali aku dengar, tersentuh juga.
Sehelai kertas, senang sangat nak koyakkan.
Kalau susun berpuluh atau beratus helaian, cuba koyakkan. susah kan?

Tapi kenapa berlubang-lubang?
Katakan, lubang-lubang itu analoginya kelemahan manusia yang berlainan bagi setiap orang.
Kalau sehelai sahaja kertas yang berlubang, memang akan terus nampak lubang-lubang tuh.
Cuba, cuba susun..lapiskan banyak-banyak, lubang itu akan ditutup oleh kertas berlubang yang lain.
Kelemahan sudah dibaiki.


Perumpaan, yang dicipta daripada ilham manusia...untuk manusia sendiri. Kepuasan.
Manusia, apabila bersendirian..apalah sangat yang boleh dibuat.
Tapi, apabila beramai-ramai..berhimpun, berjemaah...cukup dengan satu gempitan, peh.
Meremang bulu roma.
Baru keluar suara ramai-ramai..belum gerak kerja lagi.
Semangat tak?


TERLUPA | ?

Subhanallah, Islam yang disampaikan..telah mendahului menasihati dalam perkara ini.

Sesungguhnya syaitan itu adalah serigala bagi manusia seperti serigala terhadap kambing. Ia menyerang kambing yang jauh dan memencilkan diri. Maka hindarkanlah dirimu daripada hidup jauh berjauhan, dan hendaklah kamu berjemaah, bersama orang ramai dan melazimkan diri dengan masjid”
[Hadith riwayat Ahmad]


Maaflah, aku tidak pandai baca bahasa arab. InshaAllah, pasang niat. Setakat nih, fahamkan maksud hadith ini. Senang untuk difahami.

Jadi?
Kalau anda merungut, anda senang terpengaruh...janganlah berseorangan, anda tidak sekuat apabila berdua, bertiga, berempat..atau ramai lagi. Tapi, mesti la kawan yang betul-betul boleh tolong.Bukannya lagi merosakkan. Harap, faham.

Jazakallah.
Moga amal ini diterima.



Teleng-teleng, si kepala kambing. Embekk~

Read more...

Rugi

6 Ramadhan. Dah 6 hari ramadhan memacakkan diri.
Setia. Beruntung berkhidmat kepada Allah.
Apa-apa situasi, mesti ada pasangannya. Iaitu, rugi. Manusia yang rugi.

Di kala syaitan diikat, maksiat tetap melekat di hati masing-masing. Kenapa masih?




11 BULAN | 1 BULAN


11 bulan hidup menggunakan internet..tetitba 1 bulan kabel internet sedunia rosak, tak dapat guna intrenet. rasa tidak biasa bukan? Sudah terbiasa.

11 buln hidup ng mak ayah, tetiba 1 bulan mak ayah pergi haji atau out-station...kita rasa tidak biasa kan? sunyi dari pangkuan mereka.

11 bulan kita guna produk terbaru nih, berhasil...puas hati, tetiba 1 bulan kena hentikan pengambilan, tidak biasa juga bukan?

11 bulan dh terbiasa ng maksiat..sukar la nk tinggalkAn..sebab dah ditarbiyyah oleh syaitan-syaitan yang rehat cuma sebulan. Ramadhan.


ENGKAU | RUGI


Syahdu. Tidak tahu ekspressi perasaan. Barangkali syahdu yang bodoh.
Manakan tidak, mereka menangis sedih kerana memahami ayat-ayat quran di merdukan imam.
Tapi aku, sedih tidak dapat memahami apa yang sepatutnya difahami.
I called this, hard feeling.
Sepanjang 11 rakaat, aku...tidak faham diri sendiri.
Sepanjang 22 kali al-fatihah (terawih)...entah berapa kali cuma menghayati.
Astagfirullahal azim.


Ada manusia yang berkira, melihat jam.

"Solat terawih kat sana cepat"

"9.20 dah habis kot"

"Terawih kat sini lambat, dekat-dekat pukul 10 baru habis"

"Aku ada hal la malam nih"

Usai terawih, meneruskan perjuangan menuntut ilmu. Alhamdulillah, daripada berbuat benda tidak elok.
Cuma, harapnya kita dapat rasakan...masa ini sebenarnya dipinjamkan.
Ibarat, aku meminjamkan engkau motor selama 2 jam. Lebih masa 30 minit, aku bising. Selepas itu, buat pinjaman lagi.
2 jam itu, Allah pinjamkan barangkali 63 tahun, puluhan tahun, belasan, beberapa tahun.
Boleh jadi, jam, minit, dan saat. Tapi Allah sayang kita semua. Tidak pernah benci kita, dan paling penting, pinjaman masa cuma berlaku sekali. Hanya sekali.
Cuma ramai di antara kita yang tidak kenang budi. Apatah lagi diri sendiri.


Ramadhan. Bukan hanya bulan berpuasa, tapi bulan ibadah.
Tahu atau tidak?
Pahala mencurah-curah.
Pahala amalan boleh berganda kepada 70 kali..mungkin lebih.
Mahu lebih tunggukan sahaja malam Lailatul Qard, nah.
Allah Maha Pemurah. Tapi, si penerima buta tuli.
Terawih dijaga, syukur alhamdulillah.
Solat fardu jemaah dibuat lupa, terbiasa, astagfirullah.

Islam, islam, islam.
Apa diri anda islam? bukti?

"Kad pengenalan","Bin atau binti","Agama : Islam"
Dan agak bodoh juga apabila ada orang yang fikir islam itu cuma berdasarkan kad pengenalan.
Tidak sama sekali.
Jika berleter sebanyak mana, jika tidak sedar juga islam itu apa...seolah tiada guna, mungkin rasa terpaksa jika buat. kerana tidak faham.
Carilah, masa yang dipinjam ini harapnya diguna dengan baik.

Jadikan Ramadhan ini, mungkin yang terakhir.
Bukan terakhir persiapan raya, tapi persediaan mati.
Jazakallah khuhoiran. Moga amal diterima.





Read more...

Ikhlaskan Hati

"Bagi je la kat orang tu, belakang lain cerita. Yang penting kita ikhlas nak sedekah"


Pernah berkata camtu or something like that?

Ok. itu teori. Praktikalnya anda pernah berhadapan tak? Minggu lepas, aku teruji dgn kata-kata tuh. Semacam sahaja perasaan.
Ak bersolat terawih selalunya di 2 tempat, kolej (11 rakaat tp abis dekat2 kul 10pm) atau masjid MSI (11 jugak tp kul 9.30pm dh abis). Malam tu nk discuss assignment Auto. System Design kul 10.15pm. Deicde ar ke MSI jam 7.40pm utk mengaji kat sana.

Terserempak ng sorang foreginer...


PERBUALAN


"السلام عليكم ورحمة الله وبركاته"
wa'alaikum salam warahmatullah

"how are you? My name is Idris from Nigeria"
Oh..ismi Hisham, Malaysian.

Borak dan borak...sambil2 die offer air teh 'O' limau panas, sorang brader datang bg salam..dan..

"Dik, abg muallaf. Boleh tolong abg x dik? Handset abg rosak baru kena langgar kete kat depan tuh. Boleh tak abg mintak RM20 dr adik nk beli hndset baru? Nk kol nih, emergency"
Erm..abg nk call? Saya boleh pinjamkan, abg kol ar.

"Dik, abg nk beli handset. Penting dik, nk guna utk bnd lain lagi."
Saya nak gi cucuk duit dulu la gitu. (padahal ada duit, boleh je bagi terus!)

"Abg leh bawak adik, abg ada moto"
Eh takpe2..sy pun de moto gak bang. Haa. Pe kata jumpe imam masjid, mungkin leh tolong.

"Dah jumpa dah staff 'Eff', yang zakat tuh. Tapi dia cakap tggu esok pagi."
Aik? gitu ke? kalau emergency gini tak kan camtu.

"Betol dik, dah jumpa dah"
Emm..jom jumpa lagi skali, saya nak pastikan betol ke tak.

Masuk MSI, tak jumpa staff 'Eff'..yg jumpa ustaz 'Wai'..boleh la jumpe je. Ak harap beliau akan bagi la..at least skit. Tapi, jawapan.."tggu sok pagi pjbt zakat bukak'.

"Kan abg dah ckp betol dik"
Ok. gini. Pape abg kol dlu, emergency kan? (padahal dh lama kot borak).

Tuka sim, dia guna..kol selama 41saat. (aku check call duration).

"Ok dik."
Abg solat katne pasni? Solat isyak dulu la kat sini...dia pun angguk.

Dalam masa nk kuar amik wudhu',dia minta lagi.

"Dik, hndset adik tuh leh tak bg kat abang?" (nokia 1110, dr form 3 pakai)
Emm..nih kenangan dr ayah saya nih. Gini la, sy x dpt amaun bnyk tuh. Sy bg RM'__' je.

"Terima kasih dik"

Amik wudhu' kat luar, ak perhatikan dia. kemudian giliran aku lak, time tu dia masuk MSI semula. Ak pun follow, die solat sunat rawatib d blkng ku...ak terserempak ng Bro Fawaz. borak jap ng dia.

Allahu akbar Allahu akbar..iqamah. Ak toleh ke belakang, abg td dh hilang. Lama gak aku cari-cari kelibat abg td. Tak nampak dah. Tiba-tiba hilang.


JADI?


Aku, menceritakan apa yang berlaku..bukannya untuk tuntut pandangan buruk pd mana2 karakter dlm nih, cukuplah pd aku je. Dari awal lagi, aku..entah, ttb rasa kurang yakin ng brader tu. Ak cuma persoalkan...termasuk dri aku sndri...

Kenapa muka dia cuak bila ak ajak brader tuh utk yakinkan ak Ustaz 'Eff' ckp gitu? -mmg ke?-

Kenapa aku jap2 terfikir yg dia nih nk buat benda x elok ng duit tu nnt? - perangai teruk -

Kenapa staff mcm ikut sgt ng birokrasi? -mungkin x bwk wallet pun-

kenapa aku tak ingat sunnah2 ketika kejadian? -sbb asyik fikir x elok ng brader tuh-


Tetapi, alhamdulillah. Allah, Allah sentiasa mendengar rintihan hambaNya.
Minggu ini, aku terserempak lagi dengan abg nih. Kami, bersalaman dan bertanyakan hal masing-masing. Syukur, dengan pertemuan ini..perasaan kembali normal. Permudahkan urusan kami Ya Allah.

Read more...

The Stupid Glass Slipper


I think I am going to make a few enemies right now when I say that Disney is not my favorite place to find “halaified” entertainment. I have, over the years, grown utterly disgusted by all of the female roles that lead to a love affair turned marriage and the whole happily ever after thing.

My daughter, for example, who just turned seven keeps on asking me why I won’t show her the same cartoons “everyone at school gets to watch.” She was particularly interested in Cinderella. Aside from the pretty blue dress, she really wanted to know what the big deal was all about. She shyly admitted to me that she found a Cinderella book at her Islamic school (produced with Disney images of course) and she looked through the book, seeing the kiss scene and all.

With a sigh, realizing that this was coming sooner than expected, I decided to tell her what happened and why I don’t like this story.

My conversation went something like this:

“Mama, just tell me what the story is about. Why don’t you like it!”

“Alright, here is what happens. A girl named Cinderella gets all dressed up and goes to a dance. She wears this pretty blue dress, and meets a man and dances with him…”

“Oh, that’s not ok. She wasn’t in hijab, and she danced. Is dancing even ok mama? “

“Well its not ok for us in public for sure in front of a bunch of men we don’t know”

“so then what happened?”

“Well, at midnight she has to go home, and on her way out rushing to get to her carriage, she dropped a glass slipper, or shoe with tall heels, on the staircase. The man she danced with, a complete stranger, finds the shoe. He then spend lots and lots of time looking aaaaaaall over the kingdom for the girl who’s foot fits into this special shoe. Finally one day, he comes to where Cinderella lives, and the shoe fits her foot, and then they get married.”

“oh…”

“Now, does she even know anything about this guy? Does he have good character, how will he treat her. She doesn’t know a thing about him, but because of this stupid shoe, she is going to marry him and he is going to marry her and live happily ever after.” I think that a girl should higher standards than that! “

“standards?”

“yes, standards…meaning that you should have certain things you want in a husband, and not just go after any guy because of a dance and a shoe. Don’t you agree?”

“yea, that sounds wrong mama..”

So, my seven year old gets it, and I pray that Allah keeps her heart matched up with her head to see things clearly in her life. Ameen.

But what about you? Maybe it wasn’t a glass slipper, but is there some brother out there you are thinking about marrying, or want to marry, or are arguing with your parents about marrying and truth is, you have no real idea why?

Hold on. Don’t bite my head off with defensive comments. I was simply asking a question J

Truthfully, though, I have found over and over again that when someone is asked why they love someone, the answer is “well, I just do! He is so nice, and kind, and just….I just love him…”

Ok, so we have:

1) He is nice

2) He is kind

3) You love him.

I know it is Sunnah to be concise with words, and wow, that even worked out to be an odd number too, but this list is too short, and too vague.

Don’t get me wrong, I am not trying to mock you. I am simply asking you to see how it looks from the outside.

See, falling in love is much like Cinderella. You meet a brother, interact with him, maybe once, maybe from time to time, maybe often, but in all circumstances one thing is clear – you don’t really know a thing about him,

You know that he makes you feel good.

You know that he makes you smile inside.

You know that you like the conversation you had.

You know you like the idea of him and you.

And you know it’s not because he is “religious.”

Truthfully, all you know is that you like how you feel and the ideas in your head. Not once did you stop to find out if your imagination matched up with a potential reality.

When you fall in love, you are falling in love with a person who is giving you special attention, special treatment, special feelings, special expressions, and special opportunities.

No doubt, it feels amazing.

But things are special right now only because you are special. You are special because you are something rare, new, different, and therefore, well, special.

What will happen when conversations aren’t doled out like a piece of chocolate, only one a day since you will wake up next to him every day?

What will happen when he doesn’t always make you smile because he is stressed about work, the phone bill, and your two year old who is screaming?

What will happen when happily ever after is nothing more than a mirage in your imagination?

Real life doesn’t take place on gchat.

What then?

It is easy to fall in love, oh so easy. It is easy to love mystery, secrecy, ideas, and intangible thoughts.

It is easy to feel butterflies, daydream, and feel warm fuzzies when you think of him.

So long as you don’t mind falling and falling and falling, you can spend your life falling in love, hitting the ground, and then finding another edge to fall from again.

If you are searching for real love, then it’s time to recycle the glass slipper, and prepare for the death of the fairytale.

This is where the noble quest for true love begins……

(Megan Wyatt is currently a faculty member and speaker for PRACTIMATE’s new pre-marital training program for sisters aged 25-30 called “Find Your Mr.Right” For more information, you can visit http://www.practimate.com/FindYourMrRight ).


Sumber: http://www.muslimahsource.org/relationships/the-stupid-glass-slipper/

Read more...

Booth


Salam alaikum...

peace be upon u...

Dan selamat sejahtera....

Life got uncountable moments to experience. There’ll be always...and always unpredictable moments in life with only 2 different situation, either we prepared to face or not. Hari tuh, ak diamanahkan (huh!) untuk menjaga booth jualan barang2 utk sumbangan ke Palestin di bawah NGO AQSA SYARIF tanpa kutipan untung. Saja-saja nak mencuba benda baru..cabar diri, hamik kau. Ponteng program lagi satu..huhuhu T_T.



MACAM-MACAM


Syukur alhamdulillah...aku jumpa manusia-manusia baru dalam hidup tanpa diketahui latar belakang masing-masing.

Melayu, Cina, India sama-sama menyumbang menderma dlm tabung Palestin...yang dimulai dgn nilai 20 sen dan kemudiannya separuh tabung penuh.

Melayu, Cina, India sama-sama membeli coklat AQSA SYARIF..sedap tau...ada dua jenis, almond atau tak. Buatan Skudai, so Buatan Malaysia lah kan.

Melayu, Cina, India dr macam-macam peringkat mentaliti sama-sama ada soalan yang menunjukkan keprihatinan masing-masing...

“Ee....takutnya nak tengok. Betol ke nih, betol ke gambar-gambar nih bang??”

“kenapa dia kena tembak sampai camtu, pecah-pecah kepala dia tuh?”

“A..Q...S...A...what it this?”, mengeja satu-satu huruf.

“Boleh mintak diskaun bang? Jadi rm20 lah..boleh tak?”. Padahal harga t-shirt rm25..huhu.

“Kurma nih rm15 ye?”

Tapi dalam masa yang sama, ada pihak-pihak yang mempersoalkan..

“What is the purpose of showing this bunting?”

bunting with horific image of the murdered As-Syahid Syeikh Ahmad Yassin, unrecognized leader of group of people who protects their own land from world recognized entitled illegal country...

and then he leaved,"dont waste your time here son”..seseorang berkata kpd keluarganya.

“This is totally bullshit”

Words from the other person, yang aku confused untuk aku gelarkan seorang islam atau tak..chinese look, like son like father, anaknya pun chinese look..but we’re talking about current issues, fluently saying Allah Ta’ala, Nabi Muhammad S.A.W, Sultan Muhammad Al-Fateh, Sultan Abdul Aziz.

“Bagaimana tentera Amerika boleh tau Syeikh Ahmad Yassin ada kat situ?”

“Bagaimana tentera Amerika boleh tangkap Saddam Hussein?”

“Bagaimana negara Islam lebih kotor dr negara bukan islam?”

“Bagaimana israel dapat peruntukan wang yang banyak utk dapatkan senjata-senjata canggih manggih?”

“Bagaimana org bukan islam yang amalkan sebahagian inti-inti islam tapi si seorang islam tidak?”

Dan akhir sekali....

“masih ada ke orang islam yang bagus? I can say NO”

Mahu tak mahu...org islam sendiri yang menyebabkan semua ini berlaku..tangan-tangan penganut islam sendiri yang buat semua itu. Fakta yang telah berlaku..dan sejarah yang tidak boleh diubah. Aku terkedu. Selama ini aku cuma membaca pengalaman orang lain tentang si islam yang menceritakan keburukan sekaum, tapi kali ini aku orang lain pula yang membaca pengalaman aku.


PERASAAN JUGA MACAM-MACAM


Astaghfirullah...jika aku mampu menjawab soalan-soalan tuh, mungkin aku akan jd puas hati sbb dpt counter attack..mungkin jd lg bangga tahap riak giler. Situasi realitinya adalah, aku tidak mampu menjawab on dat moment..dan aku geram. Peh. Geram siot. Orang islam memburukkan islam sendiri. Kalau geram lebih teruk, berdendam..mungkin mengutuk dia balik. Tak, aku tak boleh buat camtu...kalau tak apa bezanya aku dgn dia? Ak dengar, dan dengar..disamping brader2 lain yang jaga booth. Si bapa itu, kemudian minta izin..dan memberi salam, “Assalamualaikum”. Namanya melayu..anaknya juga. So? Aku tertanya-tanya,apa point sebenarnya nih..dah ar aku konpius lagi.

Sekarang susah nk bezakan mana satu melayu,cina, india, islam atau tak. Sebab? 1 MUKA. Muka kita hampir2 sama dgn orang lain..bukan sebab naturally, tapi ideologi dan indoktrinasi..pemikiran yang diperap dalam kepala-kepala manusia tak kira agama oleh agenda Zionis. Lalu diamalkan, untuk berjaya ikutlah cara orang barat. Kawalan minda hebat dikawal oleh mereka tanpa sedar. Kita-kita merujuk mereka yang satu itu, bukannya panduan dari Allah Yang SATU (ESA). Banyak sangat, tengok-tengok la ‘The Arrivals’ kat facebook..inshaAllah faham-faham sikit. Bukan kebetulan.

Terima kasih Allah...dan juga Bro Akmal (Cikgu Hairul Akmal). Ditakdirkan oleh Allah, digerakkan oleh Bro Akmal jam 10 malam.

“Free tak esok? Ada aktiviti tak esok?”

Senyum tawar manis pahit ada, hati pun macam2 la rasa. Makin besar hidup, makin lama hidup, makin bertambah umur, makin banyak la kejadian first time dalam hidup. Jom ar rasa sama-sama erti hidup. Macam-macam persepsi orang lain yang kita tak kan dapat jangka. Jumpa-jumpa la manusia-manusia lain di muka bumi untuk sediakan diri dengan soalan-soalan killer. Anda islam, tapi anda tidak dapat jawab soalan tentang islam itu sendiri.

Anda malu bila anda tak dapat jawab tarikh lahir mak ayah, tapi anda rasa biasa bila anda kata tak tahu tarikh lahir Nabi Muhammad S.A.W.

Anda orang Malaysia, dan mereka orang negara Arab. Takde kaitan la ye? Mari tukar. Kalau budak tingkatan dua boleh paham, takkan korang tak cuba utk paham gak kan?

“Adik tau tak apa kaitan kita ng orang-orang palestin kat sana?”

“Tak”

Kita..orang islam, dalam rukun islam pertama yang adik ada belajar tuh. Rukun islam pertama adalah? Mengucap dua kalimah syahadah. Diorang pun, camtu juga. Penah dengar kan orang islam itu bersaudara? Mereka dan kita, buat perkara yang sama. Jadi, mereka juga saudara kita. Sebab tu kena tolong. Tapi kita tak dapat pergi sana tembak, lawan askar-askar jahat tuh kan?”

“A’ah la bang. Kita tak dapat gi sana. Camne nk tolong diorang?”

“Kan...walau kita x dpt g sana, kita still leh tolong diorang. Dengan membeli dan sumbang duit ke sana, tu salah satu cara juga. Adik beli nih, membeli sambil menderma. Sambil menolong orang-orang palestin. Kita buat apa yang termampu, supaya allah tak persoalkn tindakan kita bila saudara kita susah..kita tak buat apa. Lebih baik buat, walaupun kecik.”

“A’ah bang. Saya nak beli la satu. Nak badges nih satu. Berapa harga?”

“RM 2.50 dik”

“Saya beli apa yang termampu bang”.

Okeyh, selamat kembali berblog. Seriously, lebih 2 bulan tak update. Disiplin kurang lagi. Mari usaha!

Jumpa di lain post. Salam.

video

Read more...

Kawan-kawan, aku dah bertunang




Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu. Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada. Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.

Aku hanya seorang Aimirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini. Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.

Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam. Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.

Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah (sahabat wanita) yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.

Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.

"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"

Aku menjawab tenang.. "Warna putih, bersih..."



"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."

"Ibu...4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."

Ibu angguk perlahan.

Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah. Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.

Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran. Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' (pengubat) hatiku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.

"Kak Aimi, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"

Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.

"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."

Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.

"Jangan lupa jemput aku time bernikahnya nnt tau, jangan lupa!"

Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan (dilamarkan) dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah. Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.

"Bila enti menikah?"

Aku tiada jawapan khusus.

"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..." Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.

"Jemput aku tau!" Khalilah tersenyum megah.

"Kalau tak datang pun aku tak berkecil hati, doakan aku banyak-banyak! " Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.

"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."

Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya. Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...

"Usah berlebihan ya..."

Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.

"Aimirah, jom makan!"

Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.

"Takpe la..silakan, aku puasa hari ni."

Sahabiah juga semakin galak mengusik.

"Wah, Aimirah diet eh. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"

"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."

Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.

............ ......... ......... ...............................................................................................

"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."

"Tenangnya.. . Subhanallah. Allahuakbar. "

"Ya Allah, tenangnya... "

"Moga Allah memberkatinya. ..."

Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.

Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.

Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.
Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.
Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.

Dalam sedar tidak sedar...

Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku... Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi. Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.

"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."

Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...

"Aimirah bertunang dengan siapa, mak cik?"

Ibu tenang menjawab... "Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Aimirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."

"Allahuakbar. .." Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.

"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."

Ibu angguk, tersenyum lembut... "Ini nak, bukunya." Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.

"Ya Allah, patut la Aimirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."

"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Aimirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan.. ."

Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu. Sedih tak terperi.

"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."

************ ********* ********* ********* *****************************


“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan” (Al-imran:185)

Cukuplah kematian itu mengingatkan kita... Cukuplah kita sedar kita akan berpisah dengan segala nikmat dunia. Cukuplah kita sedar bahawa ada hari yang lebih kekal, oleh itu sentiasalah berwaspada. Bimbang menikah tergesa-gesa, tahu-tahu sudah disanding dan diarak seluruh kampung walau hanya dengan sehelai kain putih tak berharga.

P/s: CPE dari Illa Hadi. Terima kasih. Mengingatkan. Aku memang selalu lupa.
P/s/s: fikir-fikirkan..kita mahu berkahwin kelak kerana apa?

Read more...

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP