Powered by Blogger.

Ikhlaskan Hati

"Bagi je la kat orang tu, belakang lain cerita. Yang penting kita ikhlas nak sedekah"


Pernah berkata camtu or something like that?

Ok. itu teori. Praktikalnya anda pernah berhadapan tak? Minggu lepas, aku teruji dgn kata-kata tuh. Semacam sahaja perasaan.
Ak bersolat terawih selalunya di 2 tempat, kolej (11 rakaat tp abis dekat2 kul 10pm) atau masjid MSI (11 jugak tp kul 9.30pm dh abis). Malam tu nk discuss assignment Auto. System Design kul 10.15pm. Deicde ar ke MSI jam 7.40pm utk mengaji kat sana.

Terserempak ng sorang foreginer...


PERBUALAN


"السلام عليكم ورحمة الله وبركاته"
wa'alaikum salam warahmatullah

"how are you? My name is Idris from Nigeria"
Oh..ismi Hisham, Malaysian.

Borak dan borak...sambil2 die offer air teh 'O' limau panas, sorang brader datang bg salam..dan..

"Dik, abg muallaf. Boleh tolong abg x dik? Handset abg rosak baru kena langgar kete kat depan tuh. Boleh tak abg mintak RM20 dr adik nk beli hndset baru? Nk kol nih, emergency"
Erm..abg nk call? Saya boleh pinjamkan, abg kol ar.

"Dik, abg nk beli handset. Penting dik, nk guna utk bnd lain lagi."
Saya nak gi cucuk duit dulu la gitu. (padahal ada duit, boleh je bagi terus!)

"Abg leh bawak adik, abg ada moto"
Eh takpe2..sy pun de moto gak bang. Haa. Pe kata jumpe imam masjid, mungkin leh tolong.

"Dah jumpa dah staff 'Eff', yang zakat tuh. Tapi dia cakap tggu esok pagi."
Aik? gitu ke? kalau emergency gini tak kan camtu.

"Betol dik, dah jumpa dah"
Emm..jom jumpa lagi skali, saya nak pastikan betol ke tak.

Masuk MSI, tak jumpa staff 'Eff'..yg jumpa ustaz 'Wai'..boleh la jumpe je. Ak harap beliau akan bagi la..at least skit. Tapi, jawapan.."tggu sok pagi pjbt zakat bukak'.

"Kan abg dah ckp betol dik"
Ok. gini. Pape abg kol dlu, emergency kan? (padahal dh lama kot borak).

Tuka sim, dia guna..kol selama 41saat. (aku check call duration).

"Ok dik."
Abg solat katne pasni? Solat isyak dulu la kat sini...dia pun angguk.

Dalam masa nk kuar amik wudhu',dia minta lagi.

"Dik, hndset adik tuh leh tak bg kat abang?" (nokia 1110, dr form 3 pakai)
Emm..nih kenangan dr ayah saya nih. Gini la, sy x dpt amaun bnyk tuh. Sy bg RM'__' je.

"Terima kasih dik"

Amik wudhu' kat luar, ak perhatikan dia. kemudian giliran aku lak, time tu dia masuk MSI semula. Ak pun follow, die solat sunat rawatib d blkng ku...ak terserempak ng Bro Fawaz. borak jap ng dia.

Allahu akbar Allahu akbar..iqamah. Ak toleh ke belakang, abg td dh hilang. Lama gak aku cari-cari kelibat abg td. Tak nampak dah. Tiba-tiba hilang.


JADI?


Aku, menceritakan apa yang berlaku..bukannya untuk tuntut pandangan buruk pd mana2 karakter dlm nih, cukuplah pd aku je. Dari awal lagi, aku..entah, ttb rasa kurang yakin ng brader tu. Ak cuma persoalkan...termasuk dri aku sndri...

Kenapa muka dia cuak bila ak ajak brader tuh utk yakinkan ak Ustaz 'Eff' ckp gitu? -mmg ke?-

Kenapa aku jap2 terfikir yg dia nih nk buat benda x elok ng duit tu nnt? - perangai teruk -

Kenapa staff mcm ikut sgt ng birokrasi? -mungkin x bwk wallet pun-

kenapa aku tak ingat sunnah2 ketika kejadian? -sbb asyik fikir x elok ng brader tuh-


Tetapi, alhamdulillah. Allah, Allah sentiasa mendengar rintihan hambaNya.
Minggu ini, aku terserempak lagi dengan abg nih. Kami, bersalaman dan bertanyakan hal masing-masing. Syukur, dengan pertemuan ini..perasaan kembali normal. Permudahkan urusan kami Ya Allah.

Post a Comment

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP