Powered by Blogger.

"Boleh tak Ma, angah nak ke Palestin?"

Yes! Home sick home datang lagi. Aku call mak aku la, apa lagi. Borak punya borak..ada statement 'tacin'. "Mama dah terasa sunyi ni, dulu adik ada kat rumah ni..boleh jugak borak-borak, tapi adik pun dah tak duk umah ni. Abah pun asyik keluar kerja je. Memang sunyi la bang.."

Haipp haipp haippp. Semangat langit dijulang tiba-tiba merudum menyembah tanah. Aku, ahh. Apahal aku ni? Terasa kena cucuk dengan jarum yang paling halus, kat tempat yang paling dalam, dalam hati. Mengalir sedikit, air mata lelaki. Kata-kata malam tu sah-sah bukannya dengan perasaan kosong. Berisi. Camne aku nak beritahu mak aku ni?

Kalau aku pergi kejap, ok la. Buatnya aku hilang terus camne?

"Mama, kalau angah ke Palestin macam mana?"
Entah la angah, mama tak terfikir pun. Angah tahu tak nanti ada kerja kahwin hujung bulan depan?

Mama ubah topik, laju. Abah ok je, lelaki memang cool. Abah kata, "Awak pergi untuk tujuan baik, ok la tu...bukan saja-saja, berfaedah kan?"

Bos yang baik

Kalau aku pergi kejap, ok la. Buatnya aku hilang terus camne? Sebelum duk pi habaq kat mak ayah, aku habaq awal lagi kat boss. Sebulan sebelum GMJ bermula, aku saja-saja tanya, dengan harapan senang-senang dijawab. Apa yang buat aku mudah nak tanya? Sebab boss aku baik. Haaa. Dulu, dia ada staff yang mengikuti jemaah tabligh...you know what? Dia luluskan cuti 40 hari tu! Lama tuh!

"How are you going there?"
Oh. We will be going by a plane and will be landed at Jordan. Then we'll march to the barrier between Amman and Palestine.

"How are going to enter the Palestine? There are a lot of Israeli soldiers there?"
I have no idea.

"Is it worth for you?"
Ya of course, I'm not living for this world.
I'm not going there because I just want to be there.....but....

"Ok ok ok, i will not care about it. Whatever it is, you must really focus to your work. You need to separate between work, and whatever activities you have involved.

Nak kata orang yang kata camtu tak bagus? Jangan, sebab anda tak tau cerita sebelumnya. Aku ada buat silap, tapi dia tak tengking pun, tak marah aku dengan suara tinggi pun. Dia cuma cakap, "This is wrong Hisham". Masuk ke dalam hati, tepat ke hati.


Bersalah


I slowly feel that I can’t comfort myself with materials, with the world. I am looking for a ‘why’. Semalam, lauk macam-macam. Ikan goreng pelaling, sambal belacan, tempoyak patin, rendang ayam, dan daging taucu. Aku ambil sikit demi sedikit. Oh ada lagi, kerang rebus. Sebabkan aku homesick, banyak gak aku makan. Puas mama tengok aku makan.

Tiba-tiba, aku teringatkan mereka. Mereka dah makan ke belum? Apa yang diorang makan time nih ar? Aku rasa bersalah dengan nikmat yang aku dapat sekarang. Macam mana nak share dengan diorang ar? Terbaca lak buku, “Syeikh Ahmad Yassin, Bapa Intifadah Palestin”.

Haram bagi kaum muslimin tidur dalam keadaan kenyang. Sedangkan saudara mereka di Palestin tidak menemui walaupun setitik air untuk melegakan kehausan mereka”

Ah. Perasaan apa nih? Ayat tu ada kat muka surat 48. Forth last from the paragraph. Spesifik sangat kan aku ingat? Mana taknya, aku baru baca buku-buku macam tu sejak-sejak ni. Sejak aku pasang niat nak ke sana, i know that I have to prepare something. Aku mula kurang baca online comics, faham-faham la apa..NARUTO ngan BLEACH. Latest chapter aku baca Madara tengah lawan dengan NARUTO yang dah berjaya kuasai Kyubi. To be honest, aku rasa kagum dengan plot tuh. But then, I questioned myself, kenapa aku susah nak rasa kagum dengan orang-orang Palestin?

Pandangan setiap hari terhadap dunia cuma membangkitkan nafsu. Nafsu yang cuma mengulangkan kepuasan hidup. Hari ini aku rasa puas, esok aku rasa lesu. Hari ini aku dapat sesuatu yang best sangat dalam hidup, esok harinya berlaku sesuatu yang sedih sangat dalam hidup. Kita memang ada kitaran hidup, dan apa yang kita buat selama ni hanya mengikuti kitaran kepuasan. "Circle of satisfaction"

Tak cukup duit mak!

"Err..excuse me Sir? Can I request something?"
Ya sure. What is it?

"Can I have my salary in advance for this month? I think you know why right? We have discussed about this."
Oh, ok ok.

"Just make sure you will not disappear after that." He was smiling at the moment and seriously, I couldn't understand its meaning.


"Excuse me, you have been living here in Malaysia more than 15 years. You deserved to change your nationality to Malaysian right?"
I don't want to be. At least I can go to Jerusalem.


He looked at me and smiling. Sabar je la. I'm emotionless.

I went back to my parent's home. Ada si kawan kata, "cuba la beritahu mak ayah, mungkin mereka boleh tolong kan?". Sebab aku tak cukup duit pun nak ke sana. Betul jugak tuh. Aku pun apa lagi, semangat jadi driver ke mana-mana masa balik tu.

"Bismillah, aku harap aku dapat suarakan hasrat aku nehh!".


Macam hasrat nak kahwin? Tak.Bah, Biar angah drive. Ok. Borak punya borak...aku macam tak sedar la jalan tu makin kecik, dan aku bawak laju dari biasa. Kat satu selekoh tu, lori dari depan pun macam laju.

"Wosshhhhhhh", bunyi angin berpusaran di tengah-tengah kereta dan lori. Macam tu la kot bunyinya. Tayar sebelah kiri, terlanggar tepi jalan, dengan rim-rim sekali. "Allah, apa yang bergesel tadi?"

"Angah, stop kereta dulu". Abah memang cool. Signal kiri, switch on emergency light.
"Allah, apa aku dah buat nih....". Kepul asap ada, bau hangit pun ada. Tayar kiri depan pecah. "Cancel la nak suarakan hasrat aku tadi."

Allah, mana lagi nak cari duit? Aku ingat Aiman kata, "Kalau kita betul-betul ikhlas, ana tahu Allah akan tolong kita nanti!". Aku harap aku dapat jadi macam Ikrimah dan 2 orang lagi sahabat, utamakan orang lain walau dah nak mati. Amin! Kebetulan, kami tiga orang.


Ingat-mengingatkan itu sangat perlu...tentang amal-amal kita, sebab tu ada mutaba'ah amal. Amal yang akan diterima Allah bukannya macam main dart, jelas bull's eye kat mana. Tapi macam titisan air yang mana lekukkan batu sedikit demi sedikit.


Keperluan nak beramal, ada masanya bergantung kepada banyak mana kita ingatkan mati. Kita selalu dinasihatkan oleh orang yang telah dinasihatkan terlebih dahulu, "sentiasalah mengingati mati". Susah kot, nak rasakan mati tu bila-bila. Hanya sebab kita tak tahu mati bila, sebab tu kita rasa masa tu panjang. Masa tu macam emas? Lagi berharga dari emas? Titanium? Tak bro. Emas kalau dah habis stock, boleh cari lagi kat mana-mana. Boleh gi beli lagi kalau dah habis. Pernah kita beli hidup kita yang dah terlepas? Takkan boleh walau sesaat, walau ditebus dengan satu zarah emas pun.

Lagi la tak cukup!


Lagi seminggu nak pergi. Aku dapat berita dari pak cik. "Kami terpaksa hadkan bilangan peserta yang akan menyertai sehingga ke Jordan. Kami juga terpaksa mengurangkan bajet kami. Jadi, AJK yang akan ke sana perlu bayar sejumlah rm3000 seorang".


What? Wait wait wait. Last time we just need to pay Rm2000 only. Ada 4 orang AJK. Allah, Allah..Layukal kifullah hunafsan illa wus'aha. Aku tak amik port. Aku merasakan itu cuma kata-kata manusia, nothing is more powerful than Allah's order.

Aku lupa, gaji aku bulan ni tak amik lagi. Fuh, alhamdulillah. Boleh guna, ok..alhamdulillah cukup duit. Tapi,  duit je ke? Dalam ayat ke 20, surah at-tauba, orang yang berjihad ni...sanggup korbankan harta benda dan JIWA..dan JIWAAAAAAA!. Aku makin terasa. Sedikit demi sedikit aku diuji. Allah, layukal lifullah hunafsan illa wus'aha!


Lagi dekat nak pergi, lagi ... la...aku rasa banyak lagi tak cukup.

Post a Comment

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP