Powered by Blogger.

~bila kawan bertanya~

salam...


bila kwn bertnya..jwb jika soalan itu diperlukan utk dijawab..krna de yg x prlu dijawab. camne nk tau eh? ermm...blaja sndri. ade ar sor kwn nih..ttb je,msg prtma die..trus tnye ttg..J.O.D.O.H. soalnnya..."jodoh tu perlu d'cari ke atau kite yg kna tggu? biar takdir yg mnntukan?"

aku dpt merasakan...'instinct',bile some1 berkata..'takdir yg mnntukan,sprti mmbwa mkna..'aku x prlu uat pape,biar Dia yg tntukan'. errmm...rase2..tol ke cmtu..jodoh d'perlakukan cmtu ke? siannya...

aku x rasakn cmtu..ats sbb...(de ar kan...rajin2 attend mjlis ilmu,berusaha!). yg ku tau...sbtulnya...ia prlu d'cari,d'usahakan..bukan menunggu...tnpa usaha ke arah itu. lg kan...bnyk kali aku mendgr..

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (surga)" surah an-nur:ayat 26

aku terfikir...time bile yg keji utk yg keji? yg baik utk yg baik? adakah ketika ssorg itu akan berkahwin? setelah berkahwin? smsa berkawan? atau sblh pihak yg x brape baik nih...then,bile kahwin ng ssorg yg baik..so..die pun jd baik? subhanallah...tiap kejadian yg Allah jadikan itu tidak sia2...kita kna memikirkan pe yg Allah ciptakan..jadikan,sbb kite d'galakkn utk berfikir camtu,utk mndkti kebsrnNya..kekuasaanNya..asma' Nya. pe yg aku alami...ia telah berlaku..dlm ketiga-tiga keadaan td...

haha...aku pun x terelak dr berfikiran spt manusia2 lain...astagfirullah...bnykkn ar beristighfar ye. kdng2 ku terfikir...cmne la bakal aku nnt? (ptut ke aku fikir camtu?). dh ar aku truk skrg...isteri aku nnt pun truk mcm aku gak ke? aduyai...persekitaran yg membuatkn aku terfikir...mcm2 hal jd..huh. otak ku terfikir jauh ke dpn..dahulu..skrg..kurang skit..huhu..xmo ar cite,yg tertntu je tau. ayatul td...same2 ar fikirkan..bertanya kpd yg pakar..ye?

Jika rasa2 belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak2, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkalacuba mendaki naik. Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya...aku masih xtau ttg itu. 

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia2nya...yang ni pun,aku xtau lagi..x dapat rase lg...bnyk lg ar bnd len. 

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong2nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. fikirkan...adakah btol care kite utk mndptkn jodoh? serius dlm berkapel utk berkahwin? errmmm....sangat subjektif,tp..renungkanlah..matlamat tidak menghalalkan cara..berusaha utk cari jln yg halal.

(P/S:kalau de pape,keslhn especially..inform2 ye..aku masih menuntut.ayat2 sendeng tu copy paste dr cni)

marinata  – (May 26, 2009 at 10:33 AM)  

hmm..jdoh d tgn tuhan tp kte kne brusaha..
ok..x nk komen byk2..hehe
-nk jd org 1st jugak- =P

apeks  – (May 26, 2009 at 4:57 PM)  

ooo...yeah...
tp..ayt "brkahwin demi Tuhan dan NabiNya" tu btol ke?kalau "demi Tuhan dan mengikut sunnah nabi" ok x..?ntah...janji y mmbaca paham..mcm mna nk taw diorg phm?pstikn kta jd xphm dlu...hehe

AkmAr hiShAm ZuLKEfLi  – (May 26, 2009 at 8:09 PM)  

ermm...pe yg aku phm,demi Tuhan dan NabiNya tuh....yg ttg nabi tuh..of coz ar,pe lg yg kite ikut selain ttg care hidup nabi? atau kata2 lain...sunnah nabi. erm...pmhmn tiap org lain2..xpe..klu de pape,tnye jek..ok..arigato'.

eSkrEm cKLaT  – (May 27, 2009 at 8:54 PM)  

my 1st comment 4 u frend..
hehe...
aku rasa ko yg sllu tnye aku tntg ni.. hehe...

btw, baik utk si baik, keji utk si keji..
berfikir dr sudut manusia yg mampu berfikir..
ia membawa kita kpd satu transformasi menjadi manusia terbaik..
sbb kita smua mengejar bahagia berumah tangga.. huh~
so, manusia akan berusaha menjadi baik bg mendapatkan yg terbaik..

ok?
ada fhm ka??

AkmAr hiShAm ZuLKEfLi  – (May 27, 2009 at 10:35 PM)  

oho..ye ek square? aku lupe aku de tnye soaln ni kat ko..ermm..tp mcm de,since ko type cmtu..haha.

ermm..aku phm,tp...mcm bese..otakku bercbng2 lg..haha. pe yg bercbng? da way to transform..de care len lg yg lbih..ermm..xtau ayt cmne..tp..hieraki yg lbih tggi..daaadaaa...kesluruhnnya,aku phm ko nk btau pe..ok..tq!

Fakrul Radzi  – (June 1, 2009 at 8:25 PM)  

aku mencari dan menunggu jodoh..

Post a Comment

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP